ptlinda

små grep til å bli mer Fokusert og avslappet

Skrevet 20.09.2015 klokken 15:16 | Kategori: Hverdag | Kommentarer: 0


Visste du at jo mer du opplever en situasjon stressende jo mer er du eksponert for å bli syk? F eks influensa, forkjølelse, osv. Jeg blir f eks alltid syk etter en eksamensperiode, det slår ikke feil!! Jeg stresser så helt ekstremt over en periode og jeg sier det hele tiden til meg selv og de rundt meg; Jeg er så STRESSA!!

Det hjelper jo faktisk ingenting. Dette er snakk om den subjektive følelsen, altså hvordan du selv føler det. Så de som takler stressede situasjoner litt mer avslappet har mindre sjanse for å bli syk.

I dette semesteret prøver jeg å roe ned noen hakk. Selvfølgelig er eksamensperioden stressende, så vi får nå se hvordan det går. Men så langt det lar seg gjøre skal jeg ta en dag av gangen og gjøre det som må til så avslappet jeg kan. Det å ta en dag av gangen er en utfordring for meg, nettopp fordi jeg stresser for mye. Jeg tenker litt for mye slik at på onsdag skal jeg rekke å gjøre sånn og sånn, jobbe, rydde, og til helgen skal jeg jobbe, osv. Jeg har tenkt litt for negativt på ting og stresser meg unødvendig mye opp.

Nå i høst har jeg merket en forbedring på dette. Som skrevet i et tidligere innlegg leste jeg i sommer boken "Bli best", og der står det en del om dette. Nå studerer jeg psykologi fag og da lærer vi mer om stress, angst, osv og jeg får på en måte en bekreftelse på mye jeg leste i sommer.

Men hvordan skal man plutselig bare ikke oppleve situasjoner fullt så stressende da??

Jeg er fremdeles bestemt på å ikke bruke dette negativt ladede ordet, det har til nå gjort meg bedre, mer fokusert og laid back. Altså ikke tro jeg er helt manana manana nå. Jeg løper oftest rundt fra jobb, skole og trening om hverandre, som regel med hastverk hehe! Så det er altså ikke dette stresset det er snakk om. Mer det indre, hva man gjør ut av selve situasjonen som kan oppfattes ganske stressende om man tenker for mye på det. Kanskje du har en oppgave som skal skrives ferdig, samtidig som at du har masse ansvar på jobb og mer enn nok å tenke på hjemme. Fokuser på det positivet. Tingene må uansett bli gjort. Tiden går så fort uansett dere, og plutselig er eksamensperioden min over tenker nå jeg.. :) 

For å faktisk oppleve mindre stress er det lurt å planlegge. Bruk en kalender hvor alt av avtaler føres ned med en gang slik at ikke noe blir glemt, pakk alltid klar det du trenger til neste dag, sett av faste handledager, lag dobbel, gjerne tripple middagsporsjoner slik at du har for flere dager, gjør yoga, sett av tid til deg selv, om det er trening, sofatid, spa eller annet.

L <3

Skriv en kommentar


hits