ptlinda

Ab workout

Skrevet 14.01.2015 klokken 14:34 | Kategori: Trening | Kommentarer: 9


I dag avsluttet jeg økten min med litt magetrening. Ettersom økten jeg hadde i dag besto av en del supersett ble jeg ganske tidlig ferdig. Jeg trener egentlig ganske sjeldent mage, men når tiden strekker til prøver jeg å presse inn noen øvelser. Jeg trener litt kjernemuskulatur, men det kunne kanskje vært mer. Mange sier jo at man får nok kjerne i diverse øvelser som knebøy, markløft, militærpress, osv. Og det vil jeg si meg ganske enig i. Men jeg anbefaler alltid noen øvelser med ustabilitet utenom. Så i dag falt valget på catslides. Har du ikke det kan du fint bruke et håndkle hjemme f eks. Jeg sklir ut med annenhver arm, i tillegg brukte jeg dem på beina og det røsker godt i magemusklene! Video av variantene jeg kjørte skal bli lagt ut på Instagram. Brukeren min heter lindaborgan.


Ikke minst så er push ups kjempe god mage trening! Jeg valgte å kjøre push ups med kettlebells i dag, hvor man da kommer litt dypere, og det blir tyngre.

Jeg var flink en god periode i fjor hvor jeg ukentlig kjørte ab challenge med gode mageøvelser som varierte uke til uke. Dette gjorde at jeg fikk gjort litt magetrening nesten hver dag. Det var egentlig genialt, og må vel få starta opp igjen med det snart!! Håper flere joiner ;)

L

stianrangvaldjonassen

15.01.2015 kl.00:37

affa... hater pushups og magetrening generelt :P liker ikke å være støl i magen, det er vell den værste plassen å være støl på, kombinert med bryst og oppunder overarmen :P
Linda Borgan

15.01.2015 kl.13:45

stianrangvaldjonassen: Uansett hvor man er støl er det grusomt as:P Men trener du mage jevnlig blir du faktisk ikke så støl..;D
stianrangvaldjonassen

15.01.2015 kl.23:10

kommer vell kanskje ann på øvelsene? for magen er vell som alle andre muskler, dem venner seg til det, og vis du ikke blir støl, får du egentlig noe progresjon i musklen? jeg mener, stølheten kommer vell av at det er små frakturer i muskelfibrene, og vis det ikke skjer kan du vell heller ikke ha muskelvekst? :)
Linda Borgan

15.01.2015 kl.23:31

stianrangvaldjonassen: Det stemmer i grunn ikke, selvom jeg skjønner tankegangen og har tenkt dette selv tidligere. Men faktisk så sies det at stølhet ikke trenger å være en indikator på om man har trent bra. Du kan fint bli sterkere uten å bli støl. Jeg trener f eks en muskelgruppe heller litt mindre slik at jeg ikke blir så støl og jeg kan da trene muskelen flere ganger i uken, hyppigere stimulering er en god metode som fører til muskelvekst i følge forskning. Så lenge du øker vekter eller reps blir du sterkere og man trenger jo nødvendigvis ikke bli støl av det. Men det å gjøre uvante ting er alltid lurt! Musklene liker forandringer :)
stianrangvaldjonassen

15.01.2015 kl.23:46

jasså, ja man lærer så lenge man lever :) en ting jeg er usikker på er om jeg skal vente til alt av stølhet er borte føre jeg trener på nytt eller om jeg kan gi gass når jeg selv føler at det går ann ?
Linda Borgan

15.01.2015 kl.23:57

stianrangvaldjonassen: Det går fint an å trene selvom man er støl :) Men som du sier, du bør kjenne etter at det faktisk er hensiktmessig. Har du trent en muskel veldig hardt trenger den en pause, men en dag pause er nok. Men det er viktig å planlegge hvor mye muskelen skal gjennomgå i løpet av uka så du ikke overbelaster. Det var problemet mitt i starten da jeg skulle prøve å trene en muskel flere ganger i uka. Jeg ville så gjerne slite den ut på hver økt for å føle at jeg hadde trent, men da ender man fort opp med å ikke få fremgang og i tillegg pådra seg skader. Men alt er en vanesak :)
stianrangvaldjonassen

16.01.2015 kl.00:04

ja var på ett foredrag i dag som så hvidt var inne på dette, at hvis man trente til utmattelse så kan noen måttet ta 1 uke eller lenger før en ny økt er hensiktsmessig, litt avhengig fra person til person seff, men så støl jeg har vært de siste dagene har det ikke vært noe vits, trente rygg, bryst og triceps på mandag og er fortsatt litt småstøl :P
Linda Borgan

16.01.2015 kl.00:31

stianrangvaldjonassen: Ja, så det er jo absolutt en god grunn til å ikke trene til utmattelse. Litt små støl går fint :) Som regel hjelper det for å løsne opp litt syntes jeg!
stianrangvaldjonassen

16.01.2015 kl.00:48

ok :) da får vi se ann ila helga før jeg gjør noe mer :)
Skriv en kommentar


hits